Sensation för kvinnor!

  • Tycker du att det är jobbigt att gå till affären för att köpa tamponger eller bindor vid den där speciella veckan varje månad?
  • Får du panik när du inser att mensen har kommit och du är utan och måste stoppa toalettpapper i trosan för att kunna gå på affären och handla samt riskera läckage i kassakön?

  • Är du en miljökämpe som vill förhindra den globala uppvärmningen?


    Bilden är lånad från http://www.mooncup.co.uk


    Då finns lösningen i den lilla silikonmojjen ovan. Den är miljövänlig och speciellt utformad för oss som vill leva ett enklare liv.

    Min kompis tipsade mig om denna för ett år sen men det tog ett bra tag innan jag slog slag i saken och införskaffade en. Jag har använt min i ca 3 månader nu och kan inte mer än lovorda den och tycka att det är den enklaste lösningen någonsin!

    När man får sin mens viker man ihop koppen enligt instruktionsfoldern som medföljer, för in den och så vecklas den ut så att ett vacum uppstår. När det gått ca 4-8 timmar, beroende på hur riklig mens man har, tar man ut den och tömmer innehållet i toaletten. Spola sen ren den under varmt vatten och för in den igen. Den går även bra att ha under natten då den inte påverkar dina slemhinnor negativt.

    Det medföljer en liten tygpåse att stoppa den i när menstrationen är över. Och det enda du behöver göra är att koka den i ca 7 minuter i en kastrull så är den redo att använda nästkommande månad. Mycket enkelt och miljövänligt.

    Vid första anblick kan den verka stor och bökig att föra in, men man lär sig väldigt fort vilka sätt som fungerar bäst. Det långa röret som sitter under koppen är för att man ska kunna ta tag i koppen och på så vis få ett stadigt grepp, den klipper man av när man provat ut den första gången. En menskopp sitter nämligen inte lika långt in som en tampong och röret kan skava om man inte klipper av den en bit.

    Så vad kostar den lilla silikonpluppen då?
    Jag köpte min på en hälsokost affär här i Umeå och där kostade den ca 400:- men den finns även att köpa på den här sidan. Där finns det även mer information om hur den fungerar och vilken modell man ska köpa beroende på om man fött barn eller inte samt om man är under eller över 30 år.

    Tänk er detta som en investering. Ett paket tamponger kostar ca 45:- + eventuella nattliga skydd. Så i runda slängar 90:- beroende på hur riklig mens man har. Så kostnaden för Mooncup har man tjänat in rätt snabbt om man tänker att den håller i flera herrans år..

    Skulle ni kunna tänka er att köpa denna enkla produkt?

Kommentarer
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

ja eller hur! jag tror att jag kommer behöva att ta bussen

2009-09-21 @ 17:46:58
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: M i c k a

Okej, men som sagt, tack så jättemycket för hjälpen :D

2009-09-21 @ 18:31:28
URL: http://annamariamikaela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0