Det här med regler..

Igår innan jag nattade mig själv och alla fyrfota vänner kikade jag på herrarnas curlingmatch mot Tyskland. Jag trodde att jag skulle förstå reglerna efter ett tag, men ju längre jag kom in i matchen desto mindre fattade jag. Hur i hela friden tar man poäng i den där sporten? Och varför ville inte Tyskland ta poäng?

Min bekymmersrynka började ömma i pannan och innan den tionde och sista omgången var jag tvungen att stänga av teven. När jag la mig under täcket kunde jag fortfarande känna en förundran över hur man egentligen tänker i en sån där sport, om man nu kan kalla det för sport..

Jag trodde att allt gick ut på att få sitt klot i mitten av "boet" (som de så fint kallar det) och få poäng. Men nej, när jag äntligen tyckte mig förstå hur det går till så förvrängdes allt med kommentatorernas snack. Snacka om irriterande!

Jag ska nu djupdyka i regelverket för Curling så kanske jag kan se ytterligare en match utan att se ut som en rynkig gammal kärring..

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej! Jag hittade hit via Magdalena Graafs blogg. Tänkte att jag skulle ge mig ett försök att förklara reglerna i curlingen, trots att jag långt ifrån är nån expert. :)



I curling får man poäng genom att ha en eller flera stenar i boet i slutet av omgången. (Det spelar ingen roll var i boet stenarna ligger utan man får en poäng per sten som ligger innanför.) Anledningen till att man ibland inte vill ta poäng är för att man då får ha sista stenen även i nästa omgång. Som jag förstår det är målet att få minst två poäng i de omgångarna då man har sista sten. Om man då inte har möjlighet till det utan bara kan få en poäng så väljer man att "nolla" och göra ett nytt försök nästa omgång. Hoppas att det blev lite klarare och att du kan njuta av kommande matcher. ;)

2010-02-18 @ 19:32:38
URL: http://hannalindblom.blogspot.com
Postat av: Emma

Det är så otippat av dig att skriva om curling, men ack så roligt att läsa =)

Ser att du fått hjälp ovan, hoppas att det hjälper!

Trevligt forsatt curlingtittande =)

2010-02-19 @ 19:28:04
URL: http://embra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0