Fjärde och sista delfinalen



Sådär, då var delfinalen i Malmö avklarad och mina favoriter tog sig käpprätt till den stora Finalen i Globen!
Jag hade ju tidigare lyssnat på låtarna och jag kan väl medge att jag var lite väl hård i min kritik.

Sibel - Stop
Jag gillade tempot i låten och Sibels röst. Hon har schlagertalang rent vokalistiskt men kroppsligt verkar hon ha fastnat med klackarna i scengolvet. Tror fler röster hade ramlat in om hon bemödat sig med att ta några danssteg. Men det blev tvärstopp med en sjundeplats.

Py Bäckman - Magisk stjärna
Det fanns absolut ingenting magiskt med den här låten. Jag kunde inte ens lyssna på hela låten. Kändes som att Janis Joplins kvarlevor stod på scen och skakade till något skrän. Hade Py ens memorerat texten ordentligt.. Tur för svenska folket att hon kom på sista plats!

Neo - Human frontier
Jag trodde först att Mika hade lärt sig svenska och snurrade med den där pinnen på scenen. Det går ju iaf inte att ta miste på vem Neos idol är om det nu visar sig att Mika och Neo är två helt olika personer?! Jag tycker att låten är okej och ett väl koreograferat framträdande. Neo får vi se igen nästa vecka i Andra chansen i självaste Örebro.

Noll Disciplin - Idiot
Ja idioti kan man väl kalla hela gruppen och framträdandet. Pojken längst fram som talar en massa pubertala ord under tre minuter måste ha missat musiklektionerna i skolan, han stötte ju bara ut orden ur munnen. Vad jag förstår så handlar schlager om sång och tonartshöjningar?! Nä så bedrövligt! För Noll Disciplin blev en femteplats som är över mitt förstånd, men ja, så blev det..

Anna Bergendahl - This is my life
Vilken röst och vilken tjej! Jag satt som förtrollad genom hela låten. Hon är så säker och suger in publiken i någon form av trans. Helt underbart! Jag röstade på den här tjejen och som förhandstippat så gick hon till Globens final! Vill ge ett litet minus till de röda conversedojjorna hon hade på fossingarna.. byt skor till Globen!

Lovestoned - Thursdays
En knepig låt med knepiga artister. Killen med mörkt hår är från Umeyo, men vad hjälper det?! Jag hörde knappt vad dem sjöng och tjejerna såg mest nervösa och osynkade ut. En sjätteplats fick räcka för kvartetten. Kom tillbaka om några år och försök igen..

Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Pernilla, Pernilla, Pernilla.. jag hade förväntat mig något bra. En fartfylld popdänga som inte skulle åka ur skallen i det första taget, men det här? Jag minns knappt vad låten handlade om. Det enda jag minns är att klänningen som Rickard Engfors skapat var grym. Men trots tonartshöjning så händer det ingenting. Pernilla får som tur är en andra chans i Örebro nästa Lördag, så förhoppningsvis ska hon göra ett större intryck då!

Peter Jöback - Hollow
Vilken pipa den där tvålfagre karln har! Jag satt helt förstummad av både låt, röst och karl i soffan och jag tror att en liten droppe dreggel ramlade ner i knäet. En riktigt mäktig ballad som självklart är skriven av Schlager-Kempe. Nåt annat kunde man väl inte förvänta sig. Nu har Herr Kempe två låtar i den svenska finalen + det vinnande bidraget i Norge. Den där guldkalven skulle man bli polare med..

Jag är nöjd med utgången av delfinalen.. nu ska jag fortsätta se den sista milen när damerna åker längd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0