Inför ESC del 2


Så var det dags för den andra delen och resten av bidragen för Semifinal 1 som går av stapeln den 25 Maj. Nu hoppas jag verkligen att några bra låtar ska dyka upp. Har sett till att lyssna lite mer nogrannt på bidragen den här gången och förhoppningsvis ska jag kunna ge er rättvisa recensioner.

Som förra veckan så ger jag bidragen Änglar.

Ä - Fullkomligt uselt
ÄÄ - Dålig och ointressant
ÄÄÄ - Varken bra eller dålig
ÄÄÄÄ - Bra som gärna får gå vidare till Final
ÄÄÄÄÄ - Superbra, borde få en topplacering!

Nuuuuu köööör vi!


Belgien

Tom Dice - Me and my guitar

Singersongwriter-kille med sin gitarr. Låten handlar om just hans musikkarriär. En bra röst med en lite för händelselös låt, men jag fastnar för det här och tycker att han är grym för sina ynka 20 år.

Betyg:ÄÄÄÄ


Malta

Thea Garret - My dream

En eurovision utan en malta-ballad vore väl skandal, därför har de nu kasserat sångfågeln Chiara och hittat en ny stjärna i Thea. Bara för att göra något nytt antar jag. Jag gillar låten och den kan nog fastna hos många. Strålande budskap om att drömma och en fågelman som jag både gillar men också blir lite smårädd för.

Betyg: ÄÄÄÄ


Albanien

Juliana Pasha - It's all about you

En låt som fastnar efter några lyssningar men videon förvirrar och sänker låten totalt. Hade efter att ha sett videon två gånger tänkt ge låten två Änglar men efter att bara ha lyssnat på låten så ökade betyget med det dubbla. Har svårt att säga konkret vad som är bra, men den har ett skönt gung och en refräng som fastnar.

Betyg: ÄÄÄÄ


Grekland

Giorgos Alkaios & Friends - OPA

Vad får man om man blandar telefonsignaler, technosound, folkmusik,
fyra spänstiga muskelberg och en stelbent grek?
Greklands bidrag i ESC 2010, OPA!

Betyg: ÄÄ


Portugal

Filipa Azevedo - Há dias assim

Jag har aldrig gillat portugals bidrag i ESC, dels för att deras språk är en enda röra för mig. Sen gör inte den här tjejen det mycket lättare att förstå. Först ser hon ledsen ut, sen blåser hon ut ljuset som står på flygeln ca 1:10 in i låten och 20 sekunder senare har hon skrämt iväg pianisten. Varför fick han inte fortsätta plinka på den där? Sen ska hon lik förbaskat dit och åma sig vid flygeln.. det är ingen ordning. Om dem bara nån gång kunde sjunga på engelska!!

Betyg: ÄÄ


Makedonien

Gjoko Taneski - Jas ja imam silata

En rockballad som framförs av en medelålders karl. Mitt i låten kommer en hippetihopp-kille och gör något oförståeligt. Jag fattar inget av den här låten. Det ska kanske verka modernt, men man behöver inte slänga in allt makedonien har att skryta med..

Betyg: ÄÄ


Vitryssland

3+2 - Butterflies

Det som direkt förstör i den här balladen är uttalet av engelskan vilket gör att man knappt hör vad dem sjunger. Vilket i sin tur gör låten helt meningslös. I övrigt så är säkert tanken med den här låten jättefin, men när dem sjunger att att dem är fjärilar som flyger in i solen så undrar jag iaf om de tänkt på att solen är jäkligt varm..?

Betyg:ÄÄ


Island
Hera Björk - Je ne sais quoi

En technoballad framförd av fröken Björk. Allt förutom en enda textrad består av engelska och när hon sjunger den franska raden "Je ne sais quoi" första gången är det enda jag kan tänka på vad det egentligen betyder. I slutet på låten har jag äntligen googlat fram att det betyder "Jag vet inte vad" och då är låten slut. Snacka om otaktiskt. Men i övrigt är låten bra och Hera har en fantastisk pipa och borde definitivt gå till final!

Betyg: ÄÄÄÄ



Då var första semifinalens bidrag recenserade och här fanns det inte många guldkorn må jag säga. Vilken öken!
Inte en enda gång började mitt hjärta klappa lite snabbare. Värdelöst! Jag hoppas att det kommer bättre låtar i andra semifinalen där vi även hittar Sveriges bidrag.

Har ni andra åsikter om ländernas bidrag är ni varmt välkomna att kommentera..

Jag återkommer senare ikväll med resultaten från Svt-juryns resultat jämfört med mina resultat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0