Inför ESC del 3

Då var det dags för första halvan, eller rättare sagt de första elva bidrag från andra semifinalen som går av stapeln den 27 Maj att recenseras. Den andra semifinalen är av högre standard än den första, vilket är synd eftersom att Sverige deltar i den andra och chanserna för oss minskar avsevärt att komma till Final av att delta i denna semifinal.

Sveriges bidrag är det sjätte att framföras och det går inte att unvika att vara partisk..

Men för att kunna vara partiska är det bra om vi tar det från början.

Som förra och förrförra veckan så ger jag bidragen Änglar.

Ä - Fullkomligt uselt
ÄÄ - Dålig och ointressant
ÄÄÄ - Varken bra eller dålig
ÄÄÄÄ - Bra som gärna får gå vidare till Final
ÄÄÄÄÄ - Superbra, borde få en topplacering!


Nuuuu Köööör vi!


Litauen

Inculto - East european funk

Bidragets video börjar väldigt underligt och rynkan i pannan uppenbarar sig nästan direkt, men ju längre in i låten jag kommer desto mer gillar jag låten. Den växer fort och blir ganska trevlig. Absolut något att nynna på..

Betyg: ÄÄÄÄ


Armenien

Eva Rivas - Apricot stone

Här har vi en snygg kvinna, stråkar och östeuropeiska toner som får mina höfter att vilja röra på sig. Det är något med mig och dessa instrument som liksom hör ihop. Men att sjunga om en aprikossten är något jag inte riktigt hänger med i, vad gör denna sten så fantastisk? Ett plus för tonartshöjningen såklart!

Betyg: ÄÄÄÄ


Israel

Harel Skaat - Milim

Jag vet inte vad han sjunger om, men det måste vara hjärta och smärta som han åmar sig till den lite underliga ton som låten har. Det känns som att musiken och sången inte riktigt hör ihop. Det är synd på en så söt pojke med en så bra röst..

Betyg: ÄÄÄ


Danmark

Chanée & N'evergreen - In a moment like this

Den här duon påminner lite om Jessica och Magnus i Fame när dem var på tapeten. De sjunger bra och låten snurrar i skallen fast låten är slut för flera minuter sen. Refrängen är bra men vi har hört det förut. Känns lite gammalt och uttömt. Men på grund av de andra mindre genomarbetade bidragen så känns den här ändå som något jag vill höra mer av.

Betyg: ÄÄÄÄ


Schweiz

Michael von der Heide - Il pleut de L'or

Det första jag tänker på när jag ser Michael är en älva. Han har öronen och frisyren för att kunna spela Tingeling i Peter Pan. Han flaxar också med armarna som om han försöker flyga. Efter att ha lyssnat på låten känner jag att en häftig scenshow är ett måste för att den här låten ska kunna slå igenom hos tittarna. Refrängen är catchy och jag vill ha mer..

Betyg: ÄÄÄÄ


Sverige

Anna Bergendahl - This is my life

Som när jag hörde den här låten första gången så reser sig armhåren och rysningarna kryper uppför ryggen. Men i ett perspektiv utifrån tror och hoppas jag att många ska känna att det påminner lite om Tracy Chapmans röst. Låten är bra och fastnar direkt. Vi hoppas på en finalplats, något annat vore skandal!

Betyg: ÄÄÄÄÄ


Azerbaijan

Safura - Drip drop

Söt som en docka, men bröllopsklänningen med den högsta slitsen ger mig rysningar på ett mer obehagligt vis. De halvnakna dansarna bakom henne gör mig obekväm när de flaxar runt och lägger sig i en hög. Ytterst underligt. Hon kan inte sjunga på engelska vilket gör att hon mestadels mumlar i verserna, illa! Låten säger mig ingenting och hon säger desto mindre.

Betyg: ÄÄÄ


Ukraina

Alyosha - Sweet people

Tråkigt, konstigt och skrikigt med en fläkt som skapar ytterligare osämja i låten. Ukraina brukar komma med riktiga utropstecken, men i år är bidraget under all kritik. Är det finansiella problem i landet?

Betyg: ÄÄ


Holland

Sieneke - Ik ben verliefd

Det här är nog det mest fantasilösa bidraget. De har blandat dansband med folkmusik och möjligtvis tagit det ett steg lite för långt. Den 18-åriga sångerskan ler och ser glad ut, men jag undrar om hon inte är lite ledsen under den trevliga ytan?! För det här är ju avskyvärt! Ta på er träskorna för nu ska här dansas folkdans á la holland!

Betyg: Ä


Rumänien

Paula Seling & Ovi - Playing with fire

Ännu en duett, den här gången har Rumänien försökt sig på ett lite mer fartfyllt scenframträdande, trodde dem iallafall. Men två sammansvetsade pianon och en catwoman dräkt var kanske i häftigaste laget. En konstig låt med två övertaggade artister. Inte riktigt min kopp te..

Betyg: ÄÄÄ


Slovenien

Ansambel Zlindra & Kalamari - Narodnozabavni rock

Vad hände i Slovenien när de bestämde sig för att delta? Antingen så kunde de inte bestämma sig för vilken typ av genre de skulle välja eller så kom de helt enkelt inte överens. Det är närmast skrattretande dåligt. Folkmusik och folkdräkter med en rockfarbror som ser ut som något katten släpat in. Här har vi levande bevis på att folkmusik och rock inte ska blandas på något som helst vis.

Betyg: Ä



Ja då var de elva bidragen betygsatta och klara. Nu återstår bara att se på programmet Inför Eurovision på Svt1 kl 20.00 ikväll så vi får höra "experternas" utlåtanden. Ska bli spännande som alltid..


Kommentarer
Postat av: Kicko

Jag var tvungen att kolla så du gav Litauen höga poäng! :D



Markus Larsson på Aftonbladet kan ju dra nåt gammalt över sig. GET UP AND DANCE TO OUR EASTERN EUROPEAN KIND OF FUNK!

2010-05-11 @ 22:24:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0