Lördagen hos Wahlström/Eklund

I lördags hade vi bjudit hem familjen Thulesson på middag. Inköpen skulle göras senare på dagen men innan dess tog vi en omväg till P:s föräldrar ute i Obbolat. En kopp kaffe och två sockerkaksbitar senare drog vi mot Maxi. När vi kliver ur bilen får jag samtalet alla bortbjudna småbarnsföräldrar säkert får ringa.. magsjukan hade landat i hemmet och pappan i huset hade insjuknat.

Som tur var hade vi inte hunnit handla ingredienser till de 3-rätterna vi planerat att bjuda på. Det får bli en annan gång helt enkelt. Vi rafsade ihop något till oss själva och drog hemåt för att jag skulle hinna peppa inför kvällens Mello.

Jag satt på helspänn de sista timmarna och lyssnade frenetiskt in mig på alla bidragen på svtplay. Peter var inte fullt så exalterad och tyckte mest att jag var söt som skuttade runt och var glad över allt och ingenting. När Mello började informerade jag Peter om vad som gällde angående poängsättning och gradering av bidragen i våra egna papper. Han var rätt väl införstådd och fortfarande inte särskilt spänd av förväntan.

Vi poängsatte i SchlagerBibeln och jag var rätt imponerad av att han tog det på allvar trots att han hellre skulle ha spelat NHL eller legat inrullad i en matta och andats in damm. För min egen del tycker jag att det här var det bästa och svåraste startfältet hittills. Många potentiella vinnare och bara ett uselt och falskt sjunget bidrag (Sara Lumholdt med Enemy).



Så vad tyckte familjen Wahlström/Ö.Eklund i Lördags?

Vi har givit ut 1,2,3,4,6,8,10 och 12 poäng i fyra kategorier: Låten, Showen, Kläderna och Chans i Düsseldorf. Poängen som gavs ut har sedan adderats till en totalpoäng och som mest kan ett bidrag få 48 poäng och som minst 4. Inom parentes är den riktiga placeringen i tävlingen.

Peter gillade inte "Lucky you" (6:e plats) med Linda i spetsen. Han gav henne totalt 14 poäng vilket gav henne en 6:e plats. Bäst tyckte han att showen var med hela 6 poäng.
Jag däremot gillade låten och showen. Men i jämförelse med de andra bidragen fick låten inte mer än 6 poäng. Totalt fick Linda 22 poäng av mig.

Simons bidrag "Tid att andas" (8:e plats)var jag som tidigare nämnt lite jävig inför. Hade någon annan sjungit bidraget med samma fantastiska pipa hade jag nog inte brytt mig nämnvärt. Men nu när det var en gammal vän från skoltiden som jag vet har en helt fantastisk sångröst så ser man på låten med helt andra glasögon. Jag gav Simon totalt 22 poäng vilket gav honom en tredjeplats i mina register och Peter som gillade hans kläder helskarpt gav honom 18 totalpoäng.

Saras bidrag "Enemy" (7:e plats) var falskt och uruselt. Klackarna, bordet och hennes kråka i halsen kändes bara för gräsligt. Peter gav henne totalt 4 poäng och av mig fick hon 13. Sista platsen helt klart! Den där donnan får nog lägga både klackarna och mikrofonen på hyllan efter den här floppen. Hon får hålla sig till sin poledancing.

Peter gav The Playtones med "The King" (Andra finalplats) en andra plats i sina papper med hela 28 poäng. Av mig fick dem inte lika höga poäng, jag gav dem bara 15 totalpoäng. Jag tycker inte att låten passar till ESC senare i vår. Man måste tänka långsiktigt, men det fattar inte svenska folket. Och kläderna(?).. blåbär och eld på piano är iofs nyskapande, men fult så det förslår!

Men Shirley's angels med "I thought it was forever" (Andra chansen), så bra! Jag gillade allt och gav dem en delad första plats med hela 42 poäng. För Peter hamnade änglarna på en fjärde plats. Han gav dessutom låten en ynka 2:a medan jag slog till med en 12:a. Kul att dem kom till Andra chansen så att jag får se dem live i Sundsvall om två veckor.

Peter velade fram och tillbaka med Sebastians låt "No one else could" (5:e plats). Låten fick tillslut 6 poäng och totalt 27 vilket placerade honom på en delad tredjeplats. För egen del gillade jag låten sådär, inget vinnande koncept men totalt hamnade Sebbe på femte plats så som i den riktiga tävlingen.

Sara Vargas "Spring för livet" (Andra chansen) är en låt både jag och Peter tycker om. Jag har gått och nynnat på den sedan jag sist hörde den. Peter gav henne totalt 27 poäng vilket blev en delad tredjeplats. Henne får jag också se i Andra chansen i Sundsvall. Ska bli roligt!

Eric Saade och "Popular" (Första Finalplats) var en självklar vinnare direkt man såg den. Ganska likt scenshowen till Manboy han uppträdde med förra året, men som bevisat ett vinnande koncept. Peter gav lille Eric hela 46 totalpoäng med tre 12:or och en 10. Jag gav honom en delad första plats tillsammans med änglarna på 42 poäng.


Nu längtar jag till nästa Lördag. Då vet vi hur det kommer att se ut på Andra chansen dit jag och Rebecca åker 4:e Mars. Dåååå köööööör vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0