Bomber och granater

Varje år pratar människor om jul och nyår. Det ska planeras och fejjas, kläder ska inhandlas och skumpa ska drickas. Det är trevligt och angenämt att lyssna på vad alla ska hitta på när det nya året rings in. För egen del är nyår min allra värsta "högtid" på hela året.

Inte för att jag inte dricker skumpa eller tycker om att klä upp mig och gå på fest. Det är ju skitkul! Men nu råkar det vara så att min lilla söt-foffa är så pass skotträdd att vi fått försvinna ut i skogen och gömma oss i några dagar för att slippa se henne må dåligt. Det är alltså på grund av alla raketer och smällare som vi inte kan vara hemma. Jag kan bli så arg på människor som smäller både natt och dag. Det finns liksom ingen hejd på när det ska smällas, men luktar det krut och smäller högt är det roligt, tydligen.

Kan ju inte anta att dem förstår vilken plåga det är för oss med skotträdda hundar, men det är rent ut sagt ett helvete!

Förra året åkte jag, Ph och Taiga ut till en stuga och bodde där i två dagar tills det värsta hade lagt sig. Men den stugan är numera såld och jag har inte en susning hur jag ska kunna fly undan. Min nuvarande lösning är att trycka in henne i bilen och åka långt ut i ingenstans i några timmar, eller så sätter jag mig här hemma med tv:n på högsta volym och fetvadd i hennes öron tillsammans med lite lugnande tabletter. Vi får ta tidiga promenader och försöka göra det bästa av situationen.

Åh det gör så ont i hjärtat att jag inte kan berätta för henne att det inte är farligt. Spelar ingen roll hur många gånger jag försökt förklara eller bara stå stilla medan det smäller, men hon får panik och inget jag gör kan få henne att bli lugn. Det enda som hjälper är att gå hem. Men även inomhus låter det och hon kan varken sitta eller ligga still. Hon springer runt hemma och gnäller oroligt.

Någon som har något bra tips?
Jag har slut på idéer. Jag vill bara att hon ska må bra.

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh vilket fint kort i headern! Blev Ph glad över sitt foto?

2009-12-29 @ 12:21:13
URL: http://embra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0