Fars dag?

Är ni lika vilsna i pannkakan som mig när det gäller datum och högtidsdagar?
Jo, Julafton och min egen födelsedag är jag rätt bra på att komma ihåg såväl som Alla hjärtans Dag och andra tramsiga dagar.

Runt omkring på stan och i varje butik man stapplar in i så ser man Fars Dag presenter. Men ingen, och jag menar verkligen Ingen antyder på vilket datum detta spektakel ska utspelas?

Man vill ju inte glömma bort lilla pappa på den där dagen, som han säkert inte ens vet när den är. Min pappa har inte så bra koll på sånt där och tycker nog att det är lite tramsigt när man kommer med nån Trisslott eller något annat världsligt. Så jag tog det säkra före det osäkra. Jag googlade.. och hamnade på allvetar-sidan Wikipedia. Den allt jämt trogna sidan med allt man behöver veta för att kunna ge sken av att vara kunnig. Där stod det i klar och tydlig skrift att Fars dag firas den andra Söndagen i November månad.

Men Tack så mycket! Nu vet jag det.. men sen, tro inte att det tog slut där. Wikipedia hade staplat upp regler för vad som ska ske under denna "högtidsdag". Jag kunde inte låta bli att kopiera det..

  1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

    (ålderdomshemmets flagga eller?)



  2. Far hälsas om morgonen med sång av barnen.

    (Stackars krake, ska måsta vakna av min kråksång..)



  3. Han bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Han hedras med blommor och en liten gåva.

    (Men ursäkta? Ska jag måsta baka bröd på morgonen innan kråksången, när ska jag hinna det? Gott kaffe? Räcker inte det vanliga blasket? Och i sängen?)


  4. Honom beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.

    (Så jag ska måsta träna hästarna, gå ut med byrackorna, laga mat, bädda sängen som han tidigare smaskat bröd i.. lovely!, diska och städa åt karln, när gör han det för mig?)



  5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där mor medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Far, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Fars förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Far sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.

    (Nä men nu är måttet rågat, ska min morsa måsta delta? De är ju skilda för guds skull!! Vad är det här för gammelmodigheter.. är inte Wikipedia från 2000-talet?nOch jag ska läsa upp något vackert samt kunna det utantill? Ja då får det bli nåt ur Trav och Galopp-ronden då!)

  6. Frånvarande barn hälsa far med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för fars dag.

    (Så om jag väljer att inte delta i spektaklet vilket innebär att jag slipper baka bröd, ta hand om gnäggen i stallet, traska med hans hundar, sjunga kråksång, be om förlåtelse för nåt jag inte gjort så behöver jag bara skicka honom ett sketet litet kort..?)
Vad gör ni för er Pappa på Fars Dag?

Kommentarer
Postat av: NeMo

du e rolig du! behöver ju inte tänka på det där, både på gott och ont...;D

2009-11-03 @ 12:47:04
Postat av: I r o n i e l l e

Just ja, måste hitta nåt till papsen! :)

2009-11-03 @ 13:36:56
URL: http://ironielle.blogg.se/
Postat av: elinn

fin blogg! :)

allt väl?

2009-11-03 @ 18:35:26
URL: http://elinnjl.bloggg.se
Postat av: Noomie

javisst! Så vilket av det blir det? :D

2009-11-03 @ 19:12:28
Postat av: johanna

finns finfina erbjudanden på jobbe för den som behöver fixa :P

2009-11-03 @ 20:41:31
URL: http://aahjaharingenaning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0