Nu drar cirkusen igång!

Yes, Schlagern är här inom kort!!


Mitt stora projekt för kvällen var att lyssna på och recensera de 10 Webbjokrarna inför Melodifestivalen. Men efter att ha lyssnat på bidragen som till en början var 137 st och nu har minskats ner genom folkets röster till 10 så måste de 127 som sållats bort varit skapat av tondöva idioter.


Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag hittade iaf tre låtar som jag anser skulle kunna platsa någorlunda bra i melodifestivalen. Det är inga vinnarbidrag, men ändå bättre än det övriga patrasket!

Jag betygsätter låtarna med Änglar (Ä). Som mest kan ett bidrag få fem Änglar (ÄÄÄÄÄ) vilket innebär att det är en riktig hit i mina ögon och som minst kan det få en nolla (ä) vilket är en riktig urusel dänga som inte ger mig några som helst känslor.



(061) Siberia - Hot for the night

En liten tradig och upprepande rock/pop dänga med fart och fläkt som för nuvarande ligger på andra plats av de tio bidragen. Skulle denna komma med i festivalen så skulle jag nog sjunga med rätt fort. Den sätter sig i skallen och det är alltid ett plus.

 

Gruppen Siberia är relativ nystartad men enligt gruppen själv vill de se sig själva som en konstellation likt ABBA med två tjejer och två killar. Gruppen hade skickat in bidraget till den "vanliga" uttagningen men kom inte med och såg sin chans i samband med Webbjokern. Samtliga i bandet är gamla i gamet och en av sångerskorna  är utbildad musikalartist och arbetar på en kryssningsbåt i Olso vilket tyder på att det nog skulle kunna bli en bra scenshow om dem skulle ta sig vidare.

 

Betyg: ÄÄÄ


(088) Adam Sandahl Grupp - Kärleken vänder allt

Mitt första intryck av den här låten är Dansbandsdänga. Men ju längre in i låten man kommer så känner man att det rycker lite i Schlager-nerven. Den passar in i sammanhanget och har självklart en regelrätt liten blyg tonartshöjning. Sen ser grabbarna väldigt söta ut och det skadar ju inte i detta magnifika forum.

 

Detta är ett gäng på fyra grabbar som insett att livet inte går i ett jämnt spår utan går upp och ner. Men att kärleken till musiken vänder allt. De har som många andra fattat tycke för Schlagermusik eftersom att den bjuder in publiken och tillåter allvarlighet blandat med lite tjo och tjim. Dessa gossar ligger för tillfället på åttonde plats av de tio bidragen så vill man se den här gruppen senare i vinter bör man rösta idag!

 

Betyg: ÄÄÄ



(062) Halla Vilhjalmsdottir - How

Halla har en fantastisk röst med en liten extra knorr som är riktigt skön att lyssna på. Låten är den av bidragen som gjorde mig mest imponerad  och är skriven av tösen själv. Den här tjejen har något att förmedla samtidigt som hon faktiskt kan sjunga till skillnad mot många andra. Den här typen av låtar får man sällan höra i Melodifestivalen och hon får mig att vilja höra mer..

 

Halla kommer ursprungligen från Island men bor just nu i Stockholm med sin pojkvän. Hon är utbildad  till skådespelerska och sångerska och har arbetart med musiken hela sitt liv och är uppväxt med musiken tack vare att hennes pappa är musiker som för övrigt spelar samtliga instrument i låten. Halla har just upptäckt hennes säregna röst och börjat skriva egna låtar, och med tanke på att den här låten piskar alla övriga bidrag i Webbjokern så förväntar jag mig inget annat än att vi snart hör något från henne igen.. Men för att hon ska få visa upp sig så behöver hon röster, hon ligger på nionde plats just nu.

 

Betyg: ÄÄÄÄ



För er som vill lyssna på de övriga bidragen eller läsa lite mer om artisterna så gör man det bäst på Svt:s hemsida.
Men jag vill bara tillägga att det är på egen risk!

 

För er som är intresserade av att rösta på någon av bidragen så sms:ar ni det tresiffriga numret som står till vänster om artistens namn och låtens titel. Exempel om man vill rösta på låten How: Skriv 062 i ett sms och skicka till nummer 72470. Siffrorna ska stå i följd och kan inte skrivas med bokstäver, det går heller inte att rösta från utlandet. Varje sms kostar 3.60:- + ev. trafikavgift.

 

Från och med idag så kommer ett bidrag att försvinna för varje dag som går. Varje dag kl 12.00 åker ett bidrag ut och för att just ditt favoritbidrag ska få stanna gäller det att rösta nu och inte sen.

 

Vilket bidrag tyckte du var bäst av mina favoriter?


Kommentarer
Postat av: Anonym

det där är ju min sexyfyllefotopose, den får du nog stå ut med;)

2009-11-04 @ 21:56:41
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Anonym

hehe är ju tvärsom: finns ingen som helst tanke bakom;)

2009-11-04 @ 22:21:52
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0