7 December


Idag firar man Angelica tydligen.. det är min namnsdag idag. Har fått en herrans massa mail och sms och kommentarer. Förstår egentligen inte vad the big deal är med namnsdagar?!


Är mitt namn extra speciellt och fint den 7 December eller vad? Ska jag fira att mina föräldrar valde det här namnet åt mig eftersom att min mormor hade ett piano som hette Angelika? Ska jag fira att jag var namnlös i nästan ett halvår innan mina päron lyckades klämma fram ett namn passande nog?


Uppfatta mig inte fel nu, jag gillar mitt namn, det är lagom vanligt och ganska fint!


Angelika eller Angelica ett kvinnonamn, av latinets angelica - den änglalika. Bland romarna användes namnet som ett mansnamn.

 

Namnet är mycket vanligt i Sverige bland personer födda på 1980-talet. De flesta stavar namnet med 'c'.

 

Den 31 december 2005 fanns det totalt 13 606 personer folkbokförda i Sverige med namnet, varav 8 904 med det som tilltalsnamn/förstanamn.

 

År 2003 fick 137 flickor namnet, varav 62 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.

 

Grattis till mig på min namnsdag!!


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Grattis på namnsdagen! Tänkte på det i morse när jag läste tidnignen. :)

2009-12-07 @ 17:34:01
Postat av: emma

sv: ja vissa personer är jätte svåra att hitta saker till. Men jag tycker det är ganska lätt att hitta till mormor ändå, i år ska hon få en skål med tomtar på + en påse med naturgodis som hon tkr om;)

2009-12-07 @ 21:15:58
URL: http://hopppom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0