Inför ESC del 1

Nu sätter favoritdelen av den här cirkusen igång. Jag fullkomligt älskar att lyssna på låtarna från alla deltagande länder. I år har jag däremot legat lite på latsidan när det kommer till att lyssna många gånger och väldigt noga. Jag har faktiskt inte hört ett enda land förutom Sverige, det är skandal! Jag skäms lite faktiskt.

Men eftersom att Svt ikväll sänder Inför Eurovision kl 20.00 så kändes det som att jag innan dess är tvungen att ge min beskärda del av dissarna och hissarna på låtarna som vi kommer att få se ikväll. Som vanligt ger jag ut Änglar från en till fem stycken, ju fler änglar desto bättre låt. Och om allt går enligt mina planer så kommer jag att lägga ut mina rescensioner samma dag som Inför Eurovision sänds, fast kanske lite tidigare än idag då. Det blev i senaste laget..

Betyg

Ä - Fullkomligt uselt
ÄÄ - Dålig och ointressant
ÄÄÄ - Varken bra eller dålig
ÄÄÄÄ - Bra som gärna får gå vidare till Final
ÄÄÄÄÄ - Superbra, borde få en topplacering!

Och som programledarna brukar säga innan Mello sätter igång - Nuuuuuu köööör vi!


Moldavien
Sunstroke project & Olia Tira - Runaway

En trallig melodi med lite tjatig refräng. Olia är skitsnygg och kan sjunga. Duetten hade jag kunnat vara utan. Vi har hört det här förut och det känns lite tradigt. Ingenting jag kommer att komma ihåg när cirkusen är över.

Betyg:ÄÄÄ

Ryssland

Peter Nalitch & Friends - Lost and forgotten

Peter och hans vänner har det inte lätt, framför allt hans vänner. Hans röst är superjobbig att lyssna på. Funderar på om man skulle ha ändrat tonart i låten, eller så låter det bara som att Peter har det superjobbigt?! Låten skulle nog verkat bättre om den hade varit lite snabbare i takten.

Betyg: ÄÄ

Estland

Malcolm Lincoln - Siren

Herrejisses vilket sömnpiller, jag tror att jag skulle kunna somna stående av det här faktiskt. Det händer absolut ingenting i den här låten och det är en enda lång längtan tills tre minuter har passerat.

Betyg: Ä

Slovakien

Kristina Pelakova - Horehronie

Jättesöt tjej med fin röst, men det finns en ständig väntan på att det ska hända något mer i låten. Den är för snäll på något vis, en tempohöjning i slutet skulle inte skada. Kan hända att den fastnar efter några fler lyssningar..

Betyg: ÄÄÄ

Finland

Kuunkuiskaajat - Työlki Ellää

Finsk barfota folkmusik som utstrålar glädje och trevligheter. Låten förstörs av att den sjungs på finska som kanske är det fulaste språket på denna jord. Det här är två finska och yngre varianter på Kalle Moraeus och Orsa spelmän. Det går inte hem..

Betyg: ÄÄ

Lettland

Aisha - What for?

En något tjatig ballad, man kan ana ett buskap någonstans mellan de dystra tonerna. Men i helhet är låten ganska intetsägande. Hade som för många andra önskat lite mer action. Det är för smalt och tråkigt.

Betyg: ÄÄ

Serbien
Milan Stankovic - Ovo je Balkan

Den här låten är skriven av samma person som gjort signaturmelodin till "Borat" och man kan tyda en liten likhet i låten. På tal om likheter så är artisten Milan väldigt lik Peter Elfimov som deltog för Vitryssland förra året med låten "Eyes that never lie". Då tänker jag främst på frisyren där man har gett plattången ett ansikte. Låten i övrigt säger mig inte så mycket och jag tycker att det är lite för folkmusikaktigt i år. Seriben har hoppat ner ett snäpp på min stege.

Betyg: ÄÄÄ

Bosnien-Hercegovina

Vukasin Brajic - Thunder and lightning

Extremt dåligt uttal på engelskan gör att den här låten tappar poäng direkt. Budskapet om samexistens och tolerans är en bra tanke, men det stannar där. Blixt och åska håller händer.. hjälp mig!

Betyg: ÄÄ

Polen

Marcin Mrozinski - Legenda

En konstig låt när det kommer till tempo, det känns som att det inte riktigt är synkat. Jag förstår mig inte på sånna här kreationer. Jag må vara halvt tondöv, men det är inte bra! Och om man lyckats ta sig igenom halva låten utan att somna så händer det lite bättre saker i slutet. Ett plus för den blygsamma tonartshöjningen.

Betyg: ÄÄ

Sådär, då var det bara att vänta tills att klockan slår 20.00 för att se vad Schlager generalens små slavar säger. Inget att hurra för än så länge, men förhoppningsvis kommer godbitarna på slutet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0