28 rutor av tankar

Har virkat sönder mina fingertoppar och är nu uppe i 28 rutor. Det är läggdags för fröken Nattuggla.

Ville bara dela med mig av en tanke som slog mig.
Imorse när jag åt min frukost kikade jag på Maluos program Efter tio där ett par satt i soffan och pratade om donation. Hon var äggdonator och han spermadonator. Det satt även en ensamstående kvinna i den andra soffan som åkt till Danmark för 13 år sedan för att bli inseminerad. Hon fick två pojkar och allt kretsade kring frågan om par som inte kan få egna barn och bla bla bla..

Det måste ha varit Par-som-inte-kan-prodcera-egna-barn-Tisdag idag för senare ikväll på samma kanal visade dem en dokumentär om surrogatmödrar i Indien som säljer sina kroppar för att ge andra par möjligheten att få barn för en billig slant, som någon slags bebisverkstad. Overkligt att människor åker till Indien och får falska papper på att kvinnan fött sitt barn i Indien när hon inte ens burit på sitt barn på grund av olika anledningar. De går sedan därifrån med sitt barn utan en tanke på de etiska faktorerna.

Tanken som slog mig var att det verkligen har hamnat på tapeten det här att inte kunna producera sin egen avkomma. Det är jättebra att det finns alternativ för par eller enskilda som vill bli föräldrar mer än någonting annat. Men ska det verkligen vara så komplicerat att man måste åka till Indien och utsätta någon fattig stackars kvinnas liv för ett nio månaders jobb och avsäger sig alla rättigheter till barnet?
Ska det vara så?

Kommentarer
Postat av: Hannah

Barn är inget man skaffar, utan något man får :-)

2010-01-27 @ 22:17:48
URL: http://hannah.hedengran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0