Ett grönt finger

Idag fick jag någon typ av vårexplosion i kroppen och beslutade mig för att beskära vinbärsbusken och mina rosor som växer och gror alldeles utmed altanen. Mormor har köpt en helt ny sekatör som var helt fantastiskt skön att arbeta med. Den skulle kunna skära genom vilken gren som helst tror jag.

Nu kan jag titta ut på busken och rosorna utan att känna den där jobbiga känslan av att det ser stökigt och vildvuxet ut. En annan sak jag gärna tittar på numera är mitt första försök till att bringa basilika till denna värld. Fick två påsar basilikafrön när jag var på Dåva 2 i Lördags och då var jag ju bara tvungen att testa.

Utan att ha någon som helst aning om hur man sår frön så planterade jag två krukor med jord, placerar innehållet i påsarna och strör över lite extra jord. Sen kommer jag på att man brukar sätta plastpåsar med i hål i över krukan så jag gör även det. Varje dag har jag nu kikat nyfiket på om det har kommit några gröna små tåtar ur den där jorden och idag när jag tog av plastpåsarna ser jag hur det har börjat komma upp små gröna pluttar i krukan. Känns superkul att även ett blåbär som jag lyckas bringa grönska till världen.


I den ena har det kommit mer än ur den andra..


Ser ni vad fint det ser ut att bli?!


Ja den här bruden kanske har ett å annat grönt finger när det kommer till kritan. Och jag hoppas att intresset ska öka ju mer åren går. Är också väldigt sugen på att plantera blåbär, smultron och jordgubbar i trädgården så jag hoppas att det blir något av det så småningom. Vore toppen att kunna sköta om något som faktiskt är ätbart i slutändan, det tror jag eggar mig mer än något annat. Bär är ju förjäkla gott liksom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0