Inför ESC Del 1

Imorgon kl 21.00 på Svt 1 går startskottet för det stora Europeiska mästerskapet i Schlager. Benämningen kan diskuteras, men Svt tar som vanligt det här på stort allvar och sänder fyra avsnitt av "Inför Eurovision Song Contest" där vi får se en utvald jury med Christer "Schlagergeneralen" Björkman som programledare gå igenom samtliga bidrag och ge dem poäng. 1-5 poäng är skalan och tanken är nu att jag ska ge bidragen min rankning och en liten kommentar.

I första semifinalen som går av stapeln Tisdagen den 10 Maj får vi se 19 bidrag framföras. (I denna semifinal deltar inte Sverige.) Från den här semifinalen kommer 10 bidrag att gå vidare till final.

Här redovisas de 10 första bidragen som kommer att visas i morgondagens "Inför ESC" på Svt.

Nu kööööööör vi!

1. Polen (2 poäng)
Magdalena Tul - First class ticket to heaven

Tråkig låt med alldeles för dålig sångerska. Hennes register är inte lika brett som låten kräver.
Stackars uppsminkade lilla Tomb Raider-wannabee! Observera "körtjejerna", är dem tagna från närmsta äldreboende eller?!

2. Norge (3 poäng)
Stella Mwangi - Haba haba

Nu tar vi oss ända till Karibien med Stellas kloka farmor. Glad men tjatig låt med en refräng som sätter sig som en irriterande fluga på hjärnan. Sorry Norge men det här var konstigt..

3. Albanien (2 poäng)
Aurela Gace - Feel the passion

Det här känns lite 2010 med vingar och flaxande powerballad. Lite Tina Turner över sångerskan. Tar det här sig vidare ska jag skrika lika högt som Aurela. Scenframträdandet ska bli spännande att se..

4. Armenien (3 poäng)
Emmy - Boom boom

Klassisk låt som alltid dyker upp i ESC. Jag gillar den för att den just är så klassisk. Definitivt en låt jag kommer att lyssna på när jag tar mina långa promenader med Taiga. I övrigt finns det inga musikaliska under eller någon vinstvittring för lilla söta Emmy.

5. Turkiet (4 poäng)
Yüksek Sadakat - Live it up

Första höga poängen från den här fröken. Bra låt, härlig röst på karln och något som gör att man vill höra mer. Pluspoäng för att hans engelska är förståelig och tydlig med bra uttal.

6. Serbien (2 poäng)
Nina - Caroban

Hej 50-talet! Trodde vi hade 2011 nu? Serbien måste ha missförstått det här.. Låten är varken bra eller kass. Helt medelmåtta och ointressant. Jag vill stänga av efter halva. Det enda jag kan fortsätta titta på är hennes ögonlock som är påväg att stängas pga för mkt eyeliner..

7. Ryssland (3 poäng)
Alexey Vorobyov - Get you

Halvsnygg kille, med ett alldeles för bra självförtroende för sitt eget bästa. Engelskans uttal är som vanligt knagglig och låten är tjatigare än reklam. Inget vidare hot mot våran lilla Saade.

8. Schweiz (2 poäng)
Anna Rossinelli - In love for a while

Underlig låt. Sången hänger inte alltid ihop med melodin och det förvirrar mig. Känns lite som att Anna improviserar lite halvhjärtat. Hon ser inte heller vidare glad ut där hon står och svajjar. Jag är inte imponerad.

9. Georgien (1 poäng)
Eldrine - One more day

Underlig technolåt med både skönsång, skrik och rap. Man har försökt proppa in så mycket som möjligt i den här skapelsen vilket gör det jobbigt. Falsksången får vi inte glömma, den har övertaget.

10. Finland (3 poäng)
Paradise Oskar - Da da dam

Oskar sjunger om Peter, 9 år som vill rädda världen. Det är en klassisk singersongwriter-låt som skulle ha behövt kurs hos Gessle för att lära sig hur man rimmar på bästa och lättaste sätt. Fin låt och bra för att vara Finland.


För er som nu är nyfikna på dessa låtar och inte kan vänta till imorgon kl 21.00 får surfa förbi youtube.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0