Deltävling 3 - Linköping

Tredje och nästsista deltävlingen går av stapeln i självaste Universitetsstaden Linköping. Arenan heter Cloetta center och rymmer hela 11 500 schlagerfantaster. Nog ska publiken kunna koka i denna heta kändisstrid. Har tjuvlyssnat på snuttar av samtliga bidrag och jag känner mig laddad för kvällens deltävling.


I första bidraget ser vi Linda Sundblad som vi känner till som sångerska i bandet Lambretta. Men på egna ben står hon nu och sjunger det egenskrivna bidraget "Lucky you". En glad och svängig låt som kan ta sig ända till Globen med lite tur.


Andra bidraget framförs av Röbäckssonen och en gammal vän och skolkamrat till mig, Simon Forsberg. Känner mig självklart lite jävig i frågan om han borde gå till final. Självklart om du frågar mig. Och efter att ha hört låten "Tid att andas" tycker jag att balladen som självaste Fredrik Kempe skrivit passar väldigt bra in i finalsammanhang. Simon med sin charm och vackra sångröst kommer att få många röster.. synd bara att han hamnade i denna deltävling med hårt motstånd. Här lägger jag hur som helst min röst!


Sara Lumholdt står för underhållningen i det tredje bidraget. Tjejen som vi inte sett till sedan hon flängde runt på scenen i råttsvansar bland de andra medlemmarna i A-teens. Nu ålar hon runt på ett bord i plexiglas i skyhöga klackar sjungandes bidraget "Enemy". Låten är trallig med en mix av pop, rock och RnB. Är dock tveksam om detta går hem i stugorna.. det återstår att se ikväll.


Fjärde bidraget "The King" framförs av rockabillybandet The Playtones. En ytterligare Fredrik Kempe skapelse bland andra. En rockig låt med lite vickande elvishöfter och eld på pianot. Det här går hem och man sjunger med i en grisblink. Det här kommer att höja temperaturen i arenan och jag hoppas på att få se dessa gubbar i Andra chansen.


Shirley's angels heter konstellationen där Shirley Clamp, Vera Prada och Jessica Marberger ingår. Dessa donnor dansar och sjunger om vartannat och bjuder på en riktig schlagerdänga. Låten heter "I thought it was forever" och sätter sig som en smäck tillsammans med knottrorna på armar och ben. Blir det inte final kommer jag att sätta ostkroken i halsen..


Den gamla idolräven Sebastian som deltog i mello 2007 och kom sig ända till finalen där han slutade på en åttondeplats kommer nu tillbaka med den egenskrivna låten "No one else could". En synthig upptempolåt i sann Sebastian-anda. En bra låt det här också och så som Sebbe hoppas på kommer det att bli en hård fight.



I det sjunde bidraget får vi se debutanten Sara Varga framföra "Spring för livet". Sara är en singer songwriter som framför en liten annorlunda låt i festivalsammanhang. Men jag gillar gunget och hennes röst. Men det kommer nog inte att räcka till den här gången..



Sista och åttonde bidraget framför killen vi såg slå igenom förra året med låten Manboy. Nu kommer alla småtjejer och medelåldersdamer att bli helt till sig i trasorna för här sjungs det och dansas det som aldrig förr. Eric Saade framför låten "Popular" med ett helt koppel dansare bakom sig. I år har han däremot varken en dusch eller någon eld i baken. Men vi lär nog vara utmattade när numret är över för det gäller att hänga med i svängarna. Det återstår att se om konkurrensen är för hård den här gången för lille Eric..


En hård deltävling, inte en enda usel låt av vad jag kunnat lyssna mig till under de fjuttiga minutrarna. Självklart hoppas jag att Simon tar sig till final eller andra chansen. Helst andra chansen så att jag får se honom uppträda live. Men klara finalister är Shirley's angels enligt min mening. Schlager så att det skriker om det.

(Bilderna är lånade från svt.se/melodifestivalen)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0