Inför ESC Del 4

Redan ikväll sänds sista delen i serien "Inför ESC" med den underhållande juryn på Svt. Så här sitter jag redo med poängspadarna och lyssnar in mig på låtarna vi ska få se..

Så här resonerar och tycker jag..

14. Rumänien (4 poäng)
Hotel FM - Change

Det här en låt som jag tippar till final på en gång. En lite medioker låt, men med ett sting som får en att minnas. Sen att det är en låt om att rädda världen borde väl alla trädkramare där ute att gå igång. En egen kampsångs ballad till ekologister..

15. Estland
(3 poäng)
Getter Jaani - Rockefeller street

Lite tjatig låt, men jag gillar att det händer lite i både sång och på sen. Tempoväxlingarna gör att man inte sövs till koma av hennes dåliga engelska uttal. Men en helt ok låt ändå på nåt vis

16. Vitryssland (3 poäng)
Anastasiya Vinnikova - I love Belarus

Här har vi patrioter som hyllar och lyfter sitt land till skyarna, bokstavligen. Jag skulle nog ha mer positiva åsikter om hon hade älskat livet eller något annat. Men när hon sjunger så om sitt land känns det lite fattigt. Jag gillar soundet, men jag får inga dansryckningar i benen eller sväng i mina soffplacerade höfter, nä det här hamnade mitt emellan..

17. Lettland (1 poäng)
Musiqq - Angel in disguise

Hip hop-Pingviner med mikrofoner som sjunger något om killekiss (gissningsvis killing kiss). Så bedrövligt. Någon måste hjälpa Lettland!

18. Danmark (2 poäng)
A friend in London - New tomorrow

Refrängen är en klockren Rip off på Andreas Johnsons Sing for me som han deltog med 2005. Det var det enda jag kunde tänka på när låten spelades. I övrigt kändes låten medioker. Inget jag sätter på repeat.. fint att artisterna vill rädda världen, men snälla..

19. Irland
(3 poäng)
Jedward - Lipstick

Jag tror att jag har blivit gammal.. jag vet inte vad det var jag just såg. Men vad har orsakat att dessa pojkars hår står rakt upp som två tända juleljus? Snyggt eller trendigt vill jag då inte kalla det. Att dem sjunger om att tjejen har på sig läppstift ger mig fjortisvibbar. Men det här går nog hem hos den yngre skaran tittare. Hjälp!

Nu har samtliga semifinalister avklarats. nu är det dags för The Big Five, de länder som bidrar mest ekonomiskt till detta holaballoo och därför premieras med en plats i finalen på studs.

Här har vi dem med deras rätta startnuffror..

11. Frankrike
(5 poäng)
Amaury Vassili - Sognu

Mäktigt och pampigt. Tenoren Amaury sjunger på korsikanska och räds inte att använda rösten som många andra. Vackert både karln och numret!

12. Italien (2 poäng)
Raphael Gualazzi - Madness of love

Det här soundet får mig osökt att tänka på Aristocats. Så mycket som jag älskar Italienska borde jag ligga i en pöl på golvet. Men näe.. återkomsten till ESC för Italien hade kunnat vara bättre! Kom igen nästa år!

14. Storbritannien (5 poäng)
Blue - I can

Jag kan redan nu tippa dessa skönsjungande popkillar till vinnare av 2011 ESC. Bra låt, säkert en sjuhelsikkes scenshow med dans. Hjärtan kommer att krossas över hela Europa. Hejja Blue!

16. Tyskland (4 poäng)
Lena - Taken by a stranger

Samma artist, ny låt. Kör på ett vinnande koncept, eller så har Tyskland helt enkelt inte råd med ett till Eurovision song contest. Jag tror det här kommer att gå bra, men inte fullt så bra som förra året. Top 10.

22. Spanien (2 poäng)
Lucia Perez - Que me quiten lo bailao

Total blunder för Spanien. Känns påklistrat och tråkig glädje. Jag är inte imponerad. Man kan ju tycka att om man nu sätter sprätt på en massa pengar i den här cirkusen kan man väl åtminstone betala för att visa upp sig från sin bästa sida.. men nej.


Nu får vi se hur det går på Tisdag när den första Semifinalen går av stapeln! Jag sitter bänkad, det kan ni vara säkra på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0